Concilier trois innovations curriculaires : le passage aux blocs de compétences, l’approche par compétences et l’approche programme - Signal et Communications Accéder directement au contenu
Rapport (Rapport De Recherche) Année : 2020

Concilier trois innovations curriculaires : le passage aux blocs de compétences, l’approche par compétences et l’approche programme

Résumé

The new framework for professional certification ask institutions to draw correspondances between study programs and the three frameworks of accreditation files : the activity framework, the competency framework and the competency assessment framework. In this context, a specific attention is paid to competencies and the way they are gathered in sets of competencies. We show that this work on the professional competency frameworks can take benefit from curriculum innovations such as study programs that are designed on the basis of skills developmental trajectories (SDT) or study programs that are designed according to an program approach. Hence, we could combine the advantages of these innovating ways to design curriculums and the mandatoy constraints from institutional accreditation organisms. Indeed, when the competency framework of SDT-based programs relies on activity theory, then the competency framework can, at the same time, serve as a basis for building up both the activityframework and the competency framework of an accreditation file. Moreover, all critical learning achievements associated with a competency in a SDT-based program can be used as the competencies that build up a set of competencies in the accreditation files. Hence, oneactivity corresponds to a set and vice-versa.
Le nouveau cadre de la certification professionnelle demande aux établissements d'établir une correspondance entre leurs programmes d'études et les trois référentiels des fiches RNCP : le référentiel d'activités, le référentiel de compétences et le référentiel d'évaluation. Dans ce nouveau contexte, une attention particulière est portée aux compétences et à la façon dont elles sont regroupées en blocs, les blocs de compétences. Nous montrons ici que ce travail autour des référentiels peut se combiner avec des innovations curriculaires comme l'approche par compétences (APC) et l'approche programme de façon à pouvoir, à la fois, bénéficier des avantages de ces innovations tout en répondant aux contraintes d'accréditation. De fait, si la conception du référentiel de compétences d'une APC se fonde sur des techniques d'analyse de l'activité, alors ce référentiel de compétences peut, à la fois, alimenter le référentiel d'activités et le référentiel de compétences d'une fiche RNCP. De plus, tous les apprentissages critiques associés à une compétence dans le référentiel de compétences d'une APC peuvent être regroupés pour constituer le bloc de compétences associé à une activité dans une fiche RNCP. A chaque activité correspond alors un et un seul bloc de compétences. Abstract The new framework for professional certification ask institutions to draw correspondances between study programs and the three frameworks of accreditation files : the activity framework, the competency framework and the competency assessment framework. In this context, a specific attention is paid to competencies and the way they are gathered in sets of competencies. We show that this work on the professional competency frameworks can take benefit from curriculum innovations such as study programs that are designed on the basis of skills developmental trajectories (SDT) or study programs that are designed according to an program approach. Hence, we could combine the advantages of these innovating ways to design curriculums and the mandatoy constraints from institutional accreditation organisms. Indeed, when the competency framework of SDT-based programs relies on activity theory, then the competency framework can, at the same time, serve as a basis for building up both the activity framework and the competency framework of an accreditation file. Moreover, all critical learning achievements associated with a competency in a SDT-based program can be used as the competencies that build up a set of competencies in the accreditation files. Hence, one activity corresponds to a set and vice-versa.

Domaines

Education
Fichier principal
Vignette du fichier
PROPAL_RIPES_092020.pdf (1.26 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02918293 , version 1 (20-08-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02918293 , version 1

Citer

Benoît Escrig. Concilier trois innovations curriculaires : le passage aux blocs de compétences, l’approche par compétences et l’approche programme. [Rapport de recherche] Toulouse INP. 2020. ⟨hal-02918293⟩
883 Consultations
1495 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More